Meklētāju, piemēram, Google, uzdevums ir dot cilvēkiem pašu labāko atbildi. Pat tad, ja vaicājumā nav tieši norādīts, ka cilvēks grib atrast kaut ko sev tuvumā, meklētāji kā vienus no pirmajiem parāda konkrētai vietai piesaistītus rezultātus. Daudzus komerciālus vaicājumus meklētāji uztver kā lokālus, tāpēc jūsu vietnes optimizēšana tiem jeb lokālais SEO paver plašākas iespējas iegūt jaunus klientus.
Kas ir lokālais SEO?
Lokālais jeb vietējais SEO (Search Engine Optimization, latviski – optimizācija meklētājiem) ir digitālā mārketinga stratēģija, kurā palīdz lietotājiem atrast fizisku veikalu, izmantojot Google meklētāju. Ar šīs stratēģijas palīdzību var iekļūt augstās vietās meklēšanas rezultātos pēc vaicājumiem, kuros skaidri uzrādīta vieta – iela, pilsēta, rajons, pagasts, novads u.t.t. Pie lokāliem vaicājumiem pieder arī frāzes “manā tuvumā”, “man blakus”, “netālu”, “kur pirkt”, “uz kurieni doties”, “kur gatavo garšīgu kafiju” u.c.
Tātad vaicājumi ir divējādi:
- Ar skaidru ģeolokācijas norādi.
- Ar neskaidru vietas norādi.
Pēdējie iedalās vēl divās kategorijās:
- Vaicājumi ir ļoti atkarīgi no piesaistes vietai.
- Vaicājumi, kuriem atkarība no lokācijas ir vāja.
Kādas ir lokālā SEO perspektīvas?
- 46% Google meklējumu ir atkarīgi no konkrētas atrašanās vietas jeb lokāli.
- 50% meklēšanas robotu saglabā datus par firmām – telefonu numurus, adreses u.c.
- 96% galddatoru lietotāju izmanto lokālo meklēšanu, tas ir, vaicājumiem ir lokāls raksturs.
- 64% lietotāju regulāri izmanto firmu katalogus un uzziņu servisus, lai sameklētu pakalpojumus savā tuvumā.
- 76% viedtālruņu lietotāju, kas meklē pakalpojumu vai preci, 24 stundu laikā apmeklē atrasto veikalu. 28% no tiem veic pirkumu vai izdara pasūtījumu.
- 44% lietotāju izvēlas kompāniju tieši no tām trijām, kas atrodas Local Pack sadaļā.
- Uzziņu servisi meklēšanas rezultātos parasti tiek parādīti diezgan augstās vietās.
- Lokālie pieprasījumi ir retāki par parastajiem, savukārt konversija – lielāka.
Kam paredzēts vietējais SEO?
Vietējais SEO nav tikai mazajam biznesam, piemēram, santehniķiem vai elektriķiem. Tas ir svarīgs arī valsts mēroga, starptautiskam un globālam biznesam, piemēram, viesnīcu, restorānu, veikalu tīkliem, nekustamā īpašuma aģentūrām un finanšu pakalpojumu uzņēmumiem.
Šajā kontekstā biznesi ir iedalāmi divos veidos:
- Klientu apkalpošana ofisā.
- Izbraukšana pie klienta.
Kādas ir lokālā SEO īpatnības?
Signāli, kas ietekmē vietējo SEO, ir vietējs saturs, saites, kontaktinformācija un atsauksmes. Vietu meklēšanas sarakstā ietekmē šādi faktori:
- Tuvums. Cik tuvu bizness ir tam, kas meklē.
- Relevance. Cik labi biznesa piedāvājums atbilst tam, ko meklē.
- Prominence. Atpakaļsaišu skaits uz biznesa vietni un kontaktinformācija citās vietnēs.
Bieži vien popularizēšana lokāli ir vieglāka, jo ir mazāka konkurence, tāpēc nepieciešams mazāk laika un spēka, lai panāktu augstu ranžējumu. Vietējais SEO noteiktos reģionos var apsteigt nepārspējamus, milzīgus konkurentus, kas ir monopolizējuši meklēšanas rezultātus par vispārīgiem pieprasījumiem.
Lokālie meklēšanas rezultāti Google attēlojas trejādi:
- Ierastajā meklēšanas sarakstā.
- Google Local Pack jeb pirmie trīs rezultāti no Google Maps.
- Local Knowledge Graph jeb informācija no Google Business Profile.
Kā norādīt meklētājam, ka vietne ir relevanta lokāliem vaicājumiem?
Ir vairāki nepieciešami faktori, kuri jāņem vērā, veicot lokālu optimizāciju.
Biznesa reģistrēšana Google Business Profile
Šis meklētāja Google serviss, ko agrāk sauca “Google My Business”, ir kā organizāciju katalogs. Visi uzņēmumi, kas tajā reģistrēti, tiek parādīti kartēs un meklēšanas rezultātos pēc atbilstoša vaicājuma. Ir iespējams aplūkot visu informāciju ar uzņēmumu, neejot uz uzņēmuma vietni, līdz ar to profils šajā pakalpojumā ir universāls informācijas iegūšanas avots.
Sava biznesa reģistrēšana pakalpojumā “Google Business Profile” norāda meklētājam, ka sniedzat pakalpojumus noteiktā vietā. Google Business Profile norāda firmas pakalpojumus, preces, atbild uz cilvēku jautājumiem, cilvēki tajā atstāj atsauksmes. Zīmīgi – jo vairāk atsauksmju, jo labāk vietne ranžējas.
Lapu veidošana atsevišķi katrai fiziskajai vietai
Ja jūsu uzņēmums sniedz pakalpojumus vairākās vietās, tad ir jāveido atsevišķas tīmekļa lapas katrai vietai. Līdz ar to vietas nosaukums tiek ierakstīts visās nepieciešamajās vietās atbilstoši labākajai iekšējā SEO praksei.
Strukturēto datu izmantošana
Ir speciāls strukturēto datu veids “LocalBusiness”. Tajā norāda organizācijas adresi, telefonu, darba laiku, filiāles, cenu diapazonu, apmaksas veidus, apkalpošanas reģionus u.t.t. Sīkāk ar to var iepazīties vietnē schema.org.
Vietējā SEO stratēģija
Ir jāņem vērā vairākas nianses, kas saistītas ar ranžēšanos lokālos meklēšanas sarakstos. Turklāt darbs jāveic kompleksi, jo atsevišķiem pasākumiem nav ilgstošu rezultātu.
Lokālo atslēgvārdu izpēte
Atslēgvārdu izpēte vietējam SEO parasti ir vienkāršāka un tiešāka nekā vispārējā atslēgvārdu izpēte. Lai gan dažas atrašanās vietas un pilsētas ir konkurētspējīgākas nekā citas, vietējo atslēgvārdu konkurentu kopums parasti ir daudz mazāks salīdzinājumā ar atslēgvārdu kopumu, kas nav saistīts ar ģeogrāfisko stāvokli. Jāsaka, ka ir vienlīdz viegli gan iekļūt pirmajās vietās ar vietējiem atslēgvārdiem, gan izkļūt no tām.
Veidojot atslēgvārdu sarakstu, izmantojiet vienkāršu formulu: [produkts vai pakalpojums] [atrašanās vieta].
Kombinējiet visus produktus ar visām atrašanās vietām, un saraksts ir gatavs.
Google ir diezgan viltīgs. Ja cilvēks pēta internetu privātā vai inkognito režīmā, meklētājs tomēr zina, kur viņš atrodas. Bet kāpēc atstāt visu nejaušības varā? Optimizējiet sarakstu, lai Google rīcībā būtu vietējie signāli, kas tam nepieciešami, lai parādītu jūsu atrašanās vietu cilvēkiem, kas meklē.
Konkurentu analīze
Ja sameklējat, pēc kādiem atslēgvārdiem ranžējas konkurenti, tad ievērosiet, ka to ir vairāk nekā tikai vaicājumi “[produkts vai pakalpojums] [apkalpošanas apgabals]”. Izmantojiet iegūto informāciju, lai izveidotu garu (long-tail) atslēgvārdu sarakstu, ko iestrādāt vietnē ar papildu saturu.
Salīdziniet savu Google My Business profila informāciju ar vietējiem konkurentiem, lai jums būtu precīzs priekšstats par situāciju tādās jomās kā kontaktinformācija, atsauksmes utt.
Pēc tam apskatiet savu vietējo konkurentu atpakaļsaišu profilus. Ņemiet vērā vietējos resursus, plašsaziņas līdzekļus un emuārus, kur tie ir minēti. Pievienojiet šīs iespējas savam saišu veidošanas mērķu sarakstam.
Google My Business optimizēšana
Kā varētu gaidīt, pakalpojuma “Google Business Profile” ierakstiem ir liela nozīme vietējā meklēšanā. Šis pakalpojums palīdz meklētājam pārbaudīt, vai jūsu uzņēmums ir likumīgs, lai varētu izvairīties no vietējai meklēšanas mērķauditorijai nevēlamu meklēšanas rezultātu rādīšanas. Ja izveidojat un optimizējat savu profilu šajā platformā, tad jūsu uzņēmums tiks rādīts vietējās meklēšanas rezultātos, tostarp Google Maps.
Informācija, ko ievadāt pakalpojumā “Google biznesa profils”, tiek parādīta meklēšanas saraksta labajā pusē, ja cilvēki meklē jūsu brendu. Liela daļa no parādītā ir veidota, izmantojot informāciju, ko sniedzat pakalpojumam “Google biznesa profils”, piemēram, par jūsu produktiem vai pakalpojumiem, darbalaiku, uzņēmuma aprakstu un kontaktinformāciju. Atsauksmes tiek iegūtas no trešo pušu vietnēm un Google atsauksmēm.
Optimizēt “Google biznesa profils” nozīmē aizpildīt to pēc iespējas pilnīgāk. Atjauniniet informāciju, ja mainās darba laiks vai atrašanās vieta. Mudiniet savus klientus ierakstīt tur atsauksmes par jūsu uzņēmumu, kā arī atbildiet uz visām klientu atsauksmēm.
Izmantojot pakalpojumu “Google Business Profile”, varat pat izveidot sveiciena piedāvājumus un publicēt ziņas savai vietējai auditorijai, iegūstot vairāk vietas meklēšanas rezultātos un vairāk izceļot savu biznesu.
Google Maps un Apple Maps
Pakalpojuma “Google Maps” optimizācija lielā mērā ir atkarīga no tā, vai pakalpojumā “Google My Business” viss ir rūpīgi aizpildīts.
“Apple Maps” ir arī svarīgs, jo tas ir noklusējuma navigācijas rīks mobilajai meklēšanai iPhone tālruņos. Varat pievienot vai atjaunināt sava uzņēmuma informāciju vietnē Apple Maps Connect.
Kontakti vietējos biznesa katalogos
Kontaktinformācijas (biznesa nosaukuma, adreses, telefona) esamība katalogos ir spēcīgs signāls ranžēšanai lokālās meklēšanas rezultātos. Šī informācija sociālo tīklu profilos arī ir pozitīvs signāls.
Noteikti ir nepieciešams, lai kontaktinformācija visur būtu pilnīgi vienāda un sakristu ar to, kas atrodama pakalpojumā “Google Business Profile”. Ja jums ir vairāki biznesa nosaukumi, konsolidējiet tos. Tas palīdz gan cilvēkiem, gan meklēšanas robotiem. Konsekventa (pilnīgi vienāda, līdz pat burtam) kontaktinformācija pilnīgi visās vietās ir kritiska lokālajam SEO, jo:
- apstiprina “Google Business Profile” datus, palielinot uzticamību,
- ļauj cilvēkiem jūs atrast, izmantojot lokālos katalogus, kurus viņi parasti lieto, tādējādi palielinot jūsu vietnes trafiku.
Lokālais iekšlapu SEO
Sākumlapu parasti optimizē tiem atslēgvārdiem, kuriem ir vislielākais meklēšanas biežums, tātad tie kalpo mārketingam visplašākajā mērā un aptver visu mērķauditoriju.
Ja jūsu bizness ir ļoti atkarīgs no atrašanās vietas, tad jau sākuma lapā redzamā vietā ir jāpiedāvā iespēja meklēt pakalpojumus atkarībā no lokācijas.
Katrai lokācijai ir jāizveido sava lapa. Tā jāoptimizē šai vietai paredzētiem atslēgvārdiem un jāievieto tajā šīs vietas kontaktinformācija. Jāievieto atrašanās vietai atbilstošs saturs un unikālas, nekur citur nesastopamas īpašības. Jāievieto vietējo klientu atsauksmes. Jānorāda, kā nokļūt, kur novietot automašīnu, kā atrast. Lokālajai lapai ir jābūt pēc iespējas individuālai un noderīgai.
Lapā jāievieto tā saucamais shēmas kods jeb strukturētie dati, kas paredzēti konkrētās vietas vajadzībām, piemēram, darba laiks, atrašanās vieta. Kontaktinformācijai jābūt konsekventai arī šeit.
Papildus vispārīgajiem ieteikumiem par iekšējām saitēm un vietnes arhitektūru, ir jāpapildina kājene ar lokācijai īpašu informāciju, ja nepieciešams. Kājene ir īstā vieta, kur norādīt populārākos fiziskos veikalus.
Lokālā SEO atpakaļsaites
Saites uz jūsu vietni no citām vietnēm ir ļoti svarīgs SEO faktors. Nepietiek tikai ar kontaktinformācijas izvietošanu vietējos katalogos.
- Veidojiet attiecības ar vietējiem blogeriem un piedāvājiet tiem noderīgu informāciju.
- Pasniedziet vispārējus sava biznesa notikumus vai ekspertu viedokļus no cita skatu punkta. Pieejiet radoši!
- Sponsorējiet vietējās sabiedrības pasākumus.
- Pievienojieties lokālajām biznesa asociācijām, tādējādi iegūstot plašākas iespējas publicēties plašāk.
- Nodibiniet izglītības fondu, tādejādi pievēršot sev izglītības iestāžu uzmanību.
- Rakstiet par iespējām konkrētajā vietā.
Tiešsaistes atsauksmes
Svarīgs uzticamības signāls uzņēmumam Google ir atsauksmes interneta resursos. Tātad ir jāveic noteikts darbs pie vietnes reputācijas veidošanas. Angliski to sauc par SERM (Search Engine Reputation Management).
Jūs nevarat kontrolēt atsauksmes svešās lapās, nevarat izdzēst sliktas atsauksmes, bet varat veidot stāstu par sevi, holistisku veidolu, tā nodrošinot, ka laimīgi lietotāji ir visskaļākie.
Aiciniet klientus atstāt atsauksmes Google un citur. Izvietojiet šos aicinājumus ne vien savā interneta vietnē, bet arī telpās. Labs piemērs ir stends ar planšeti, kur, neatejot no kases, klients var ierakstīt atsauksmi.
Padariet mērogojamu
Cik vien iespējams, lieciet vietējiem darbiniekiem sekot līdzi atsauksmēm, darba laika un pārējai informācijai, lai tā vienmēr būtu aktuāla un pareiza.
Kādas vēl ir lokālā SEO īpatnības?
Ir zināms, ka atsauksmes tiek indeksētas. Piemēram, uz vaicājumu “nedārgs restorāns” Google meklē atbildes atsauksmēs.
Par sliktām atsauksmēm var žēloties. Taču parasti atsauksmju rindu aizpilda ar labām, lai sliktās nerādās.
Google kartēs (“Local Pack”) parasti rāda tikai vienu kategoriju, bet tās var norādīt veselas deviņas.
Darba sadalīšana vietējā SEO projektos:
- 40% veiksmes ir atkarīga no tās vietnes optimizācijas, kas norādīta pakalpojumā “Google Business Profile”.
- 34% veiksmes ir atkarīga no “Google Business Profile” ievadītās informācijas un darba ar atsauksmēm.
- 26% dod atpakaļsaites.
- 0% dod sociālie faktori.
Sadarbība ar lokālajiem masu mēdijiem dod ne vien trafiku un atpakaļsaites, bet, pats galvenais, pateicoties publikācijām šajos mēdijos, veidojas interese par jūsu uzņēmumu un palielinās brenda vaicājumu skaits, kas ir svarīgs ranžēšanas faktors.
Lai piemērotos balss meklēšanai, lapā var ievietot atbildes uz bieži uzdotiem jautājumiem.
Domēna vārds, kurā iekļauts kāds populārs lokālais atslēgvārds, ir liels pluss. Taču tas ir ierobežojums, ja plānojat atvērt filiāles citās vietās.
Nobeigums
Lokālais jeb vietējais SEO ir svarīga vietnes optimizācijas daļa, ja jūsu bizness ir noteiktā reģionā. Pati svarīgākā lieta ir jūsu biznesa reģistrēšana pakalpojumā “Google Business Profile” un šo datu aktualizēšana, pilnveidošana, atbildēšana uz atsauksmēm. Tāpat ir jāstrādā pie biznesa kontaktinformācijas ievietošanas visos vietējos uzziņu katalogos.
Tā kā ar lokālajiem pieprasījumiem ir vieglāk ieņemt pirmās vietas meklēšanas rezultātos, jaunam biznesam ir vērts sākt ar vietējo SEO.
Druku.lv 5. vietā Google pēc meklēšanas vārdiem “auto uzlīmes”.